Joulun, Bethlehemin ja
maagien (tietäjät, magi [engl.]) tähti... Joulun tähti on yksi koko Raamatun
suosituimmista aiheista, joka on laajalti tunnettu myös kristinuskon
ulkopuolella. Silti se esiintyy ainoastaan Uuden Testamentin alussa, Matteuksen
evankeliumissa. Tarinaan oleellisesti liittyviä tietäjiäkään ei mainita muissa
evankeliumeissa ja useimmilta jää huomioimatta kristillisittäin hämmentävä
kysymys: miksi zarahustralaiset papit ovat päässeet Uuden Testamentin
paraatipaikalle kirjan alkuun? Tarina tähdestä ja tietäjistä on todellakin
koukuttava, sillä yhä tänä päivänä ne ovat keskeisessä roolissa kristillisessä
joulussa. Tähden käyttäytyminen evankeliumin kuvauksessa ei kuitenkaan ole mitenkään
realistista. Lukuisat teoriat ovat yrittäneet sitä selittää, mutta kaikissa
niissä on jouduttu luopumaan alkuperäisen tekstin kuvauksesta. Tässä
artikkelissa esittelen maagien tähdestä kolme uskomatonta tarinaa, jotka
toisistaan riippumattomina ja kaikessa ihmeellisyydessään muodostavat yllättäin
järkevän kokonaisuuden.
Kysymys tietäjien
alkuperästä sivuutetaan kristillisissä kirjoituksissa usein sillä, että heidän
alkuperänsä on mysteeri ja siksi heitä kutsutaan Suomessa tietäjiksi ja
englanniksi usein nimellä ”The three wise men”. Silti varhaisissa Uuden
Testamentin versioissa heidän alkuperänsä on selvä. Kreikankielisessä versiossa
heitä kutsutaan nimellä Magoi, joka on monikko sanasta Magi ja vastaavasti
arameankielisessä versiossa nimellä M’GUSHAI, joka tarkoittaa sekä
zarahustralaista pappia (suomeksi maagi) että taikuria. Taikuus viittasi heidän
kykyynsä nähdä tulevaa, mitä arvostettiin suuresti menneessä maailmassa.
Jos tietäjien alkuperä ei
sittenkään ole mysteeri, tähden tarina sitä toden totta on. Matteuksen
evankeliumin mukaan sen pitäisi ilmentää sekä syntymää että kuninkuutta ja
sillä pitäisi olla jokin yhteys Juudeaan. Tähden ilmestymisellä pitäisi myös
olla tarkka ajallinen yhteys Messiaan syntymään. Tietäjät näkivät tuon tähden
ja sen perusteella osasivat lähteä Jerusalemiin. Koska maagien keskuspaikka yleisimmän
teorian mukaan oli Persian pääkaupunki Persepolis (nykyisen Iranin alueella)
lähes suoraan itään Jerusalemista, matkaa linnuntietä oli 2000 km. Kun maasto tuolla
välillä on moninpaikoin vaikeakulkuista, aikaa tuohon on täytynyt mennä kameleilla
tai hevosilla pari kuukautta. Se taas osoittaa sen, että maagit ovat olleet
varmoja tähden sanomasta.
On ymmärrettävää, jos
skeptikot saavat edellisestä luotua huvittavankin tulkinnan, mutta kaikki tuo
on kuitenkin vielä selitettävissä rationaalisesti (jos voidaan pitää
tulevaisuuden ennustamista mahdollisena). Zarahustralaisilla oli profetia,
jonka mukaan useamman tuhannen vuoden jakson aikana Messias ilmestyy kolme
kertaa pelastamaan maailman. Näistä kaksi viimeistä ovat aivan kuten
Raamatussakin, sillä kolmanteen tulemiseen liittyy apokalypsi (verhon
nostaminen). Tähtitieteestään kuuluisien zarahustralaisten profetiaan on
varmasti kuulunut tähtitaivaan ilmiö ilmaisemaan ajankohdan. Nykyaikaisista
tähtitaivaan ohjelmista taas tiedetään, että tähtitaivas toimii kellona, jossa
tuhansien vuosien takaiset tai tulevat tapahtumat voidaan ajoittaa
parhaimmillaan minuuttien tarkkuudella. Kreikankielisessä alkuperäistekstissä tähdestä
sanotaan ”en te anatole”. Jos se olisi ”en tai anatolai”, se tarkoittaisi
akronykaalista eli tähden nousua idästä juuri auringonlaskun jälkeen. Siinä
tapauksessa se olisi laskeutunut lännessä juuri ennen auringonnousua eli
näyttänyt maageille tien kohti Jesusalemia. Valitettavasti vain ”en te anatole”
tarkoittaa nimenomaan heliakista eli tähden ilmestymistä hetkeksi itäiselle
taivaalle juuri ennen auringonnousua.
Profetia on silti
luultavasti sisältänyt tiedon paikasta (esim. Juudea), minkä perusteella maagit
suunnistivat Jerusalemiin tiedustelemaan tarkempia tietoja. Mutta tästä
eteenpäin evankeliumin teksti käy epäuskottavaksi. Yhtäkkiä tuo sama tähti,
joka oli ilmestynyt heille idässä, kulkikin heidän edellään. Juudean Bethlehem
(eri paikka kuin Bethlehem Israelin pohjoisosassa) sijaitsee n. 8 km
Jerusalemista etelään eli tähti ei ainoastaan liikkunut, se myös liikkui
tähtitaivaan ”liikelaeista” täysin piittaamatta etelään. Tästä on kehitetty
teorioita, että kyseessä onkin ollut planeetta tai planeettojen konjunktio, jossa
kaksi tai useampi planeettaa asettuvat Maasta katsottuna samalle linjalle.
Tällöin tosin joudutaan hylkäämään alkuperäistekstin ”en te anatole”. Teorioina
on esitetty myös komeettaa, meteoriittia tai jopa supernovaa, mutta kaikissa
näissä tapauksissa joudutaan tinkimään evankeliumin kuvauksesta.
Kaikkein uskomattomin
tapahtuma on kuitenkin se, että tähti pysähtyy Jeesuksen syntymäpaikan ylle
osoittaen sen maageille. Kun tähdet sijaitsevat vähintään satojen biljoonien
kilometrien päässä, tarkan paikan päätteleminen sen perusteella maan pinnalta
on vähintäänkin mielenkiitoista. Vaikka planeettojen kohdalla puhutaankin
”vain” sadoista miljoonista kilometreistä, muutaman kilometrin matkan
kulkeminen maagien mukana ja pysähtyminen tiettyyn paikkaan muutaman sadan
metrin tarkkuudella suhteessa maapalloon, joka pyörii reilut 1500 km tunnissa,
on yksinkertaisesti satua. Kirkkaan tähden pitäisi käytännössä olla
helikopterin lentokorkeudella pystyäkseen osoittamaan kohtuullisen tarkan
paikan maan pinnalta.
Nykyajan kristityt eivät
juurikaan ajattele tähteä konkreettisesti ja sen taustoista kysyttäessä
arvelevat sen ”modernin” ajattelun pohjalta komeetaksi tai vastaavaksi
ilmiöksi. Tarkemmin ajateltaessa Jeesuksen opetuslapset, Jeesuksen syntymää
käsittelevien evankeliumien (Matteus ja Luukas) kirjoittajat, eikä Jeesus
itsekään ollut silminnäkijä. Luukkaan evankeliumin mukaan syntymä tapahtui pimeän
aikaan, mikä sopii yhteen Matteuksen tähtitarinan kanssa. Siinä tapauksessa
väestö oli nukkumassa ja silminnäkijöitä saattoivat olla lähinnä laumojaan
valvovat paimenet, kuten Luukkaassa mainitaankin. Heidän taas saattoi olla
vaikea käsittää ja kuvata sanoin epätavallista näkyä, ja jos heidän tarinansa
päätyi Markuksen ja Luukkaan evankeliumeihin 50 vuotta myöhemmin, se oli
varmasti värittynyt kansan suussa.
Seuraavaksi esittämäni
tarinat ja teoriat ovat niin uskomattomia, etten mitenkään väitä niiden olevan
tosia, enkä toisaalta vääriäkään. Mielestäni niiden on vain parasta antaa olla.
Yhden asian voin kuitenkin luvata ja se on se, ettei lukija tämän tarinan
jälkeen enää koskaan suhtaudu välinpitämättömästi jouluevankeliumiin.
Koska Jeesus syntyi?
Jeesuksen syntymäaika on
yksi paljon teorisoitu arvoitus. Tiedämme varmasti, ettei ajanlaskuamme
asetettu alkamaan oikeasta päivämäärästä. Historiallinen konsensus vuodesta
lienee 4 eaa., kun varhainen kristillinen teoria arvioi vuodeksi 3-2 eaa. Monet nykyteoreetikot taas pitävät oikeina
vuosia 7-6 eaa., mutta mikään edellisistä ei kestä historiallista tarkastelua.
Oikea ajankohta on
välttämätön tieto tähtitaivaan tutkimisen kannalta ja itse asiassa Matteuksen
evankeliumin väitteen perusteella, että tähden ilmestyminen osoitti tarkan
ajankohdan, tähden löytäminen osoittaisi Jeesuksen tarkan syntymähetken tai
vastaavasti oikea ajankohta auttaisi huomattavasti tähtitaivaan tutkimisessa.
Jeesuksen syntymähetken
tärkein lähde Uudessa Testamentissa on Luukkaan evankeliumi (Luuk. 2: 1-7).
Luuk. 2:2 sanoo näin: ”Tämä verollepano oli ensimmäinen ja tapahtui
Quiriniuksen ollessa Syyrian käskynhaltijana”.
Tässä on kuitenkin kaksi ongelmaa:
1. Ensimmäinen verollepano oli jo 28 eaa. ja
toteutettiin kaikkialla valtakunnassa 27 eaa.
2. Kyrenius (Quirinius) oli Syyrian maaherrana ja
verollepanijana 6-7 jaa.
Kyseessä on käännösvirhe.
Kyrelius oli alunperin korkea-arvoinen upseeri, joka määrättiin verollepanon valvojaksi Juudeaan kaikkiaan toisessa
verollepanossa. Kyse onkin Kyreliuksen ensimmäisestä kerrasta veron
toimeenpanijana. Arviot sen toimeenpanosta Syyriassa ja Juudeassa vaihtelevat
välillä 16 eaa – 12 eaa.
Raamatussa on muitakin
vinkkejä.
Johanneksen
evankeliumissa (Joh. 8:57) sanotaan: Niin juutalaiset sanoivat hänelle:
"Et ole vielä viidenkymmenen vuoden vanha, ja olet nähnyt
Aabrahamin!"
He eivät sanoneet, että 40, vähän yli 40 tai 50, vaan
melkein 50. Toisaalta asiantuntijat ovat melko yksimielisiä siitä, että Jeesus
kuoli 33 jaa. Itse asiassa tähtitieteellinen tapahtuma saattaa paljastaa
tarkankin ajankohdan.
Tämän mukaan Jeesus olisi
syntynyt 12 eaa. tai aikaisemmin.
Johanneksen evankeliumissa
(Joh. 2: 20) sanotaan: ” Neljäkymmentä kuusi vuotta on tätä temppeliä
rakennettu, ja sinäkö pystytät sen kolmessa päivässä?"
Alkujaan temppeli oli
varsin pieni rakennus verrattuna edeltäjäänsä, mutta vuonna 19 eaa. Herodeksen
määräyksestä aloitettiin suuri rakennustyö temppelin laajentamiseksi, jolloin
se nimettiin Herodeksen temppeliksi. Joh. 2: 20:n tapahtumahetki on ollut 26
jaa. tai myöhemmin. Tämän mukaan Jeesus
olisi syntynyt viimeistään 4 eaa., mutta luultavasti paljon aiemmin.
Jeesuksen syntymävuosi
Kuvassa esiintyvään
Suddiin palaamme myöhemmin.
Kaikki lähteet
yhdistämällä saamme Jeesuksen syntymävuodeksi 14-13 eaa.
Katse itään
Thomas L. Cossette’n
kirja ”The Way of Melchizedek” ei ole kirjallisuuden suurteoksia ja ärsyttää
varmaan suunnattomasti konservatiiveja, fundamentalisteja ja skeptikkoja. Itse
en kuulu mihinkään noista kolmesta ryhmästä, joten onnistuin lukemaan kirjan
ilman hylkimisreaktioita. Intuitioni oli saanut minut hankkimaan sen, enkä
kuollaksenikaan muista miksi, mistä tai milloin. Joka tapauksessa siinä oli
yksi johtolanka, jota aloin omissa tutkimuksissani seurata.
Kaikissa lukemissani
maagien tähteä koskevissa teorioissa olen aina tarkistanut niiden väitteet
tähtitaivaan ilmiöistä Stellarium-tietokoneohjelmalla. Valitettavasti vain
varsin usein teorioissa on maalailtu kuvioita, jotka eivät ole toteutuneet
todellisella tähtitaivaalla. Cossette’n teoria sen sijaan osoittautui faktoihin
perustuvaksi, mitä tuli tähtien liikkeisiin, mutta teorian lähtökohdat ovat
vähintäänkin epäkonventionaaliset. Eikä ole mikään ihme, jos se säikäyttää pois
niin uskontotieteilijät kuin historioitsijatkin. Toivon kuitenkin, että
onnistuin jalostamaan ja viemään teoriaa niin paljon eteenpäin, että lukija uskaltaa
antaa sen hymähtäen vain olla.
Mitä ihmeen tekemistä Gizan
Sfinksillä on Messiaan syntymän kanssa? Valitettavasti tuohon kysymykseen ei
voi vastata kuin osittain, eikä ketään voi syyttää tämän yhteydessä
perusteettomasta skeptisyydestä. Päinvastoin, se on pikemminkin
selväjärkisyyttä. Onhan traditionaalisen egyptologian mukaan Sfinksi rakennettu
jo 2500 eaa.. Kaiken lisäksi ns. vesieroosioteoria väittää Sfinksin altistuneen
joskus pitkäaikaiselle ja runsaalle sateelle, mikä viittaa huomattavasti
varhaisempaan aikaan. Hancockin ja Bauvalin Orion-korrelaatio –teoria päättelee
rakentamisvuodeksi viimeistään 10500 eaa. Joidenkin mysteerikoulujen mukaan
Sfinksi on niin paljon vanhempi kuin pyramidit, etteivät niiden rakentajat
tienneet Sfinksin historiaa. Mikään näistä teorioista ei lähennä Sfinksiä
maagien tähden kanssa, mutta hiusten repimisen sijaan toivon lukijan
hengittävän syvään ja vain seuraavan tarinaa. Yhteys, jos ei mitään muuta, on
aikamoinen sattuma.
Gizan Sfinksi on
rakennettu hämmästyttävän tarkkaan kohti todellista itää (kts. kuva yllä).
Viivat koilliseen ja kaakkoon ovat kesä- ja talvipäiväntasausten suunnat
auringonnousulle (28 astetta). Hämmästyttävintä on kuitenkin, mihin kesä- ja
talvipäiväntasaukset johtavat. Jotta ne toteutuisivat, täytyy Sfinksin sijaita
juuri oikeassa paikassa.
Uskontohistoriallisesti
ja symbolisesti katsoen Siinain vuorella annettiin Moosekselle laki ja Jeesus
syntyi Bethlehemissä vapauttamaan kansakunnat laista.
Mutta tämä tarina ei
olisi vielä mitään ilman maagien tähteä idässä. Jos olisi ollut Sfinksin luona 4-8.lokakuuta
14 eaa. ja katsonut itään, olisi nähnyt Leijona-tähtikuvion Regulus-tähden
nousevan konjunktiossa Jupiterin kanssa viisi yötä peräjälkeen hieman puolenyön
jälkeen. Kaiken lisäksi leijonan sydän, Eta Leonis (Al’dzhabkhakh, 30 Leo)
nousi juuri Bethlehemin yltä.
Kuvassa Regulus rengastettuna Jupiterin vieressä
Tämän tähtikuvion kehitystä
on saattanut seurata jo elokuun alkupuolelta saakka, jolloin Jupiter edellä
molemmat nousivat juuri ennen auringonnousua. Tässä Regulus oli ”en te anatole”
eli heliakinen tähti. Tähtitaivaan ennustaneet ovat voineet lisätä profetiaan
myös Merkuriuksen, joka on tähtitaivaan kirkkaimpia kohteita ja joka on
tunnettu esihistoriallisista ajoista lähtien. Mytologian mukaan se on jumalten
sanansaattaja, mikä sopisi tähän kuin nenä päähän. 13.8.14 eaa. Merkurius on konjunktiossa
Reguluksen kanssa, mikä olisi toiminut erinomaisena ennakkovaroituksena.
Lokakuun tapahtumat
olivat lähes täydelliset, mutta vasta kolmas kerta toden sanoi. Regulus
lähestyi yö yöltä Jupiteria ja Leijonan tähtikuvio nousi joka yö edellistä
aikaisemmin. Täydellinen hetki ei tullut
enää yllätyksenä. Kuudes tammikuuta 13 eaa. Leijonan sydän Eta Leonis ilmestyi horisontin
takaa minuutilleen astronomisen hämärän vaihtuessa pimeäksi 18:15 – 18:16. Kysymyksessä
oli nyt ”en tai anatolai”. Se tapahtui täsmälleen Bethlehemin ”yllä”
(suunnassa). Regulus ja Jupiter olivat ensimmäistä kertaa lokakuun jälkeen
jälleen konjuntiossa. Konjunktio jatkui viikon verran, eikä enää toistunut.
Alkukristilliset ja
hebreankieliset kristilliset lähteet pitävät oikeana joulun päivänä 6.1.
Suomessa tuota päivää kutsutaan loppiaiseksi, mutta meillä on unohdettu tuon
juhlan historia. Englanniksi juhlan nimi on ”Epiphany”, mikä tarkoittaa
ilmestystä. Juhlasta käytetään myös nimeä ”Kolmen kuninkaan päivä”.
Edelläesitettyihin
tähtikuvioihin liittyy paljon symboliikkaa:
Regulus viittaa
kuninkaaseen. Babylonialaisille Regulus oli Regulus Sharu, mikä tarkoittaa
kuningasta. Roomalaisille se oli Regulus Rex, mikä myös tarkoittaa kuningasta.
Muinaiset astrologit
liittivät Jupiterin kuninkaiden syntyyn ja siksi sitä kutsutaan planeettojen
kuninkaaksi. Joissain ikivanhoissa lähteissä Jupiter liitetään myös
pelastajaan.
Raamatun Vanhassa
Testamentissä (1 Moos 49, 9-10) on profetia (vanha käännös):
9. Juuda on nuori leijona; saaliilta olet,
poikani, noussut. Hän on asettunut makaamaan, hän lepää kuin leijona, kuin
naarasleijona - kuka uskaltaa häntä häiritä?
10. Ei siirry valtikka pois Juudalta eikä
hallitsijansauva hänen polviensa välistä, kunnes tulee hän, jonka se on ja jota
kansat tottelevat.
- Jupiter nousee leijonan polvien välissä
- Jupiter + Regulus = Kuninkaiden kuningas!
Ihmiskasvoinen leijona
eli Sfinksi sopii hyvin näköalapaikaksi Bethlehemin tähdelle...
Unohdettu muinainen käsikirjoitus
Zarahustran tausta on
mysteeri, eikä historiallista konsensusta ole löytynyt. Zarahustralaiset kirjoitukset
on kirjoitettu Avestan kielellä, joka on hyvin lähellä veedalaista sanskriitin
kieltä. Zarahustralaisuus liitetään usein Persiaan, koska se oli Persian
uskonto ennen islamin nousua, mutta zarahustralaisuuden juuret ovat paljon
vanhemmat. Heidän väitetään olleen lähtöisin Meediasta, muinaisesta
kuningaskunnasta, joka sijaitsi nykyisessä Iranissa maan pohjois-länsi ja
lounaisosissa. Itse asiassa Persia oli alunperin Meedian vasalli.
Meedialaiset koostuivat
useista heimoista, joista yksi oli Magi (Mogh). He olivat vanhin heimoista ja
vastasivat mytologioiden säilymisestä ja henkisistä perinteistä koko
yhteisössä. Heidän auktoriteetistään kertoo paljon se, että he ottivat myöhemmin
tuon saman roolin Persian valtakunnassa.
Aikaisemmin oli maininta
siitä, että zarahustralainen profetia ennusti Messiaan syntymän, mutta mihin se
perustui? Valitettavasti valtaosa alkuperäisistä kirjoituksista hävisi Aleksanteri
Suuren valloittaessa Persian, aivan kuten juutalaisten alkuperäiset pyhät
kirjat babylonialaisen Nebukadnessarin valloittaessa Jerusalemin. Vuonna 2010 ilmestyi englanninkielinen käännös
muinaisesta kirjasta, joka tuo valoa tähän asiaan. Jos jo tarina Sfinksistä
huimasi, on nyt korkea aika kiinnittää turvavyö. Haluan edelleen korostaa,
etten väitä tämän olevan totta, mutta toivon lukijan löytävän intuitiivisesti
totuuden siemeniä itse kukin omien uskomustensa mukaisesti.
Oklahoman yliopiston uskontotieteiden professori Brent
Landau oli Vatikaanin kirjastossa etsimässä materiaalia väitöskirjaansa varten,
kun hän törmäsi syyriankieliseen ikivanhaan kirjaan. Kyseessä on
itä-aramealainen kieli, joita puhutaan alueen erilaisten kristinuskoa
tunnustavien ryhmien kuten assyrialaiskristittyjen parissa. Kieli on hyvin
lähellä Jeesuksen äidinkieltä, arameaa.
Kirja oli hankittu
Vatikaaniin 1700-luvulla luostarista Egyptistä ja kirja oli kopioitu
turkkilaisessa Zuqninin luostarissa Koillis-Turkissa 700-luvulla.
Alkuperäisestä kirjasta ei ole tietoa, mutta lingvistisen analyysin perusteella
se on kirjoitettu viimeistään 200-luvulla (mm. Pyhä Henki oli feminiininen). Luultavasti
se on toiminut Matteuksen evankeliumin lähteenä tähtitarinassa. Käännös syntyi
Harvardin yliopiston syyriankielen professorin avustuksella ja sen nimeksi tuli
”Revelation of the Magi – The Lost Tale of the Wise Men’s Journey to Bethlehem”
eli lyhykäisesti suomeksi: Maagien paljastus.
Kirja alkaa kuvauksella
maageista, mikä vahvistaa heidän olleen nykykategorian mukaisesti
zarahustralaisia. Sanan ”Magi” kerrotaan tarkoittavan heitä, jotka rukoilevat
hiljaisuudessa eli kyse ei ole maagisista kyvyistä. Kirjasta käy heti selväksi,
että he palvovat yhtä Jumalaa, joka ei ole personoitavissa, vaan on kaikki,
mitä on.
Kirjan alkusivut saavat
skeptikot varmasti vastarintaan, kun se kertoo maagien olevan Aatamin kolmannen
pojan, Set’n jälkeläisiä. Tässä kohtaa kannattaa laittaa ennakkoluulot syrjään,
jottei jää omien dogmiensa kahlitsemaksi. Fundamentalistit Raamatun tulkitsijat
näkevät Aatamin konkreettisesti ensimmäisenä ihmisenä ja toisessa ääripäässä
ulkoavaruuden interventioteorian kannattajat taas geneettisenä luomuksena
uudeksi ihmiseksi. Suosittelenkin tutustumaan englantilaisen egyptologin David
Rohlin ”A Test of Time” –trilogiaan, joissa osissa 2. ”Legend – The Genesis of
Civilisation” ja 3. ”From Eden to Exile” etsitään mm. Eedeniä arkeologisten ja
historiallisten lähteiden perusteella sumereista taaksepäin. Eedenin
merkityksen hän jättää lukijan päätettäväksi. Oheisessa kartassa on Rohlin
päättelemä paikka Eedenille ja Raamatun mukainen Nodin maa, johon Kain
karkoitettiin tapettuaan Abelin.
”Revelations of the Magi”
kertoo Aatamin kolmannen pojan Set’n lähteneen Shirin maahan, suuren meren
äärelle, Nodista itään. Kirjan ilmestyttyä monet päättelivät, että Shirin
täytyi sijaita Kiinassa, koska vasta siellä tuli vastaan maailman äärillä suuri
meri. Mutta 7000 vuotta sitten eläneen ihmisen maailmankuvaa ei pidä katsoa
nykykartasta konkreettisesti tulkiten. Kaspianmeri on varmasti edustanut sen
ajan ihmiselle valtavaa vesialuetta, ehkä jopa maailman reunaa. Kaiken lisäksi
se sopii erinomaisesti siihen, mitä aluetta myöhemmän ajan maagit asuttivat.
Seth oli Kainin
vastakohta ja Aatamin mielestä ”puhdas”, kelvollinen ottamaan vastaan hänelle
uskotut salaisuudet. Set kirjasi saamansa kätketyt mysteerit ensimmäiseen
kirjaan, jonka hän kätki ”Voittojen vuorelle” Shiristä itään ”Hiljaisuuden
Elämän Mysteeriaarteiden Luolaan”. Tulevilta sukupolvilta seuraaville siirtyi
ennustus, jossa tähdeltä vaikuttava valo ilmestyisi ”Voittojen vuoren” ylle ja
laskeutuisi alas jääden lepäämään valopilarin päälle.
12 valittua ja heidän
kuoltuaan heidän poikansa tai joku muu uskottu suvusta kokoontuivat joka
kuukausi lähteelle vuoren juurelle puhdistautumaan. Maageja oli siis 12 eikä 3.
Lisäksi he kutsuivat itseään kuninkaiksi, mutta tätä ei pidä käsittää
maalliseksi hallitsijaksi. Samalla tavalla Raamatun yksi mysteerisimmistä
hahmoista, Melkisedek (Melchizedek) oli Salemin kuningas ja ylipappi, mutta
mitään Salemin valtiota tai kaupunkia ei ole ollut. Kerran kuussa he kiipesivät
myös vuorelle, jota he kuvasivat maansa kauneimmaksi. He menivät myös luolaan,
jossa oli lahjat odottamassa ”tähden omina” ja kunnioittamassa sitä. He lukivat
myös Aatamin kirjaa, jossa Aatami kertoi tuon tähden laskeutuneen Paratiisissa
(ei siis Eeden) Elämänpuun ylle ja valaisseen koko puutarhan.
Talish-vuori Shiristä itään
Kirja kertoo, kuinka eräänä
päivänä kaikki maagit näkivät ihmeellisiä ja moninaisia näkyjä, jollaisia he
eivät olleet koskaan aiemmin nähneet ja sen seurauksena kaikki tulivat omilta
seuduiltaan lähteelle.
Tässä kohtaa tarina alkaa
kuulostaa tieteistarinalta, mutta on hyvä muistaa, että teksti on kuitenkin
2000 vuotta vanha. Yksikään maageista ei ollut nähnyt Star Trek –sarjaa.
Käännöksessä lukee:
Ja me näimme [sana
puuttuu] sanoin kuvaamattoman valopylvään muodossa laskeutuvan veden ylle. Ja
me tärisimme pelosta sen nähdessämme. Emmekä voi puhua sen valotähden
kirkkaudesta, joka oli moninverroin aurinkoa kirkkaampi... mutta se ei
ilmestynyt kenellekään muulle.
Maagit kiipesivät vuorelle luolan luokse aivan, kuten
olivat aina tehneet ja löysivät valopylvään luolan aukon edestä. Ja he näkivät
jälleen, että taivas oli aukaistu kuin valtava portti ja kunnian miehet
kantoivat valotähteä käsissään. Ja he laskeutuivat seisoen valopylvään päällä.
Koko vuori oli valaistui tavalla, jota ihmiskieli ei pysty kuvailemaan.
Tähti meni sisään luolaan
ja kutsui maageja perässään nöyrällä ja ystävällisellä äänellä. Nämä seurasivat
peloissaan ja kumartuivat, koska luolassa loistanut valo oli niin kirkas.
Lopulta valo tiivistyi, ja siitä ilmestyi pienen ihmisen keho. Tämä puhui
heille ja kirjan kirjoittaja sanoo, että he voivat kertoa vain osan.
Tähtilapsi (hän ei käytä
itsestään mitään nimeä) oli kaikkialla yhtä aikaa, jokaisessa maassa täyttääkseen
kaikki Isän profetiat. Hän kehotti maageja lähtemään Bethlemiin tervehtimään
häntä ihmisvauvana ja huomautti erikseen, ettei pidä ihmetellä, miten hän oli
samaan aikaan heidän luonaan ja Bethelemissä. Hän sanoi ilmestyvänsä monessa
paikkaa ja olevansa jokaisen ihmisen ulottuvilla kaikkialla. Viestinä korostui,
että Tähtilapsi on universaali tavalla, mikä sopii itse kunkin uskomuksiin.
Maagit saivat
tehtäväkseen ottaa luolasta mukaan aarteen ja kääntäjä toteaa, ettei hän ollut
varma sen kohdan tulkinnasta. Kyse oli jostain sinetöidystä säilytysastiasta,
johon kirjaimet(?) ovat olleet säilytettynä.
Lopulta kun maagit
vertailivat luolassa näkemäänsä, he kaikki huomasivat nähneensä aivan erilaisen
näyn, Tähtilapsen erilaiset ilmestymismuodot.
Tähti johdatti maagit
Jerusalemiin suojellen ja tarjoten matkalla ravinnon. Jerusalemissa ihmiset
kummastelivat sitä, että maagit tuijottivat taivaalle ja puhuivat jollekin,
mitä muut ihmiset eivät nähneet. Tästä eteenpäin tarina noudattaa samaa
käsikirjoitusta kuin Matteuksen evankeliumi, kunnes maagit pääsivät Bethlehemiin.
He saapuivat tallin tapaiseen paikkaan (kääntäjän mukaan sanan tulkinta on
epävarma), jossa teksti kertoo Tähtilapsen syntyneen. He näkivät siitä paikasta
kuitenkin luolan, jonka eteen laskeutui valopylväs aivan kuten heidän
kotimaansa vuorella. Luolakin näytti samalta. Kuvaus Tähtilapsen laskeutumisesta
valopylvään päällä on samanlainen, mutta nyt kunnianmiesten sijaan tähtilapsen
molemmin puolin seisoivat enkelit (ei välttämättä eri asia). Kaikki, valopylväs
mukaanlukien menivät luolaan ja kutsuivat maagit perässään. Maagit toivat
mukanaan kätketyt, sinetöidyt aarteensa; aarteet, jotka kuuluivat Tähtilapselle.
Kyse ei siis ollut kullasta, mirhamista ja suitsukkeista.
Maagit poistuivat lopulta
luolasta ja törmäsivät ulkona Mariaan ja Joosefiin, jotka olivat huomanneet
Tähtilapsen poistumisen (sitä teksti ei kuvaa, mutta antaa sellaisen kuvan). He pelkäsivät maagien tulleen
hakemaan lapsensa lahjojaan vastaan ja luulivat hänen kadonneen valon mukana.
Vauva oli kuitenkin ollut koko ajan talossa, jossa he asuivat ja he löysivät
tämän nauravaisena talostaan.
Aikalaisen kuvaus
Kolmaskin lähteeni on
vähintäänkin uskomaton ja jälleen kerran haluan muistuttaa lukijaa, ettei pidä
uskoa mitään, jossei epäilläkään. Tämän lähteen kohdalla haluan kuitenkin tuoda
esiin omia havaintojani ja kokemuksiani. Kysymys on regressiohypnoosista, jossa
hypnotisoitava viedään syntymää edeltävään aikaan ja siitä taaksepäin usein
kauaksikin menneisyyteen aikaisempaan elämään.
Kristinusko ei tunnusta
reinkarnaatiota, vaikka Raamatussa Johannes Kastajan uudelleensyntyminen
mainitaan sekä Vanhassa että Uudessa Testamentissa. Jopa Jeesus mainitsee sen.
Skeptikon mieleen saattaa juolahtaa, ettei ihminen voi mitenkään muistaa
aikaisempia elämiä, koska aivot ovat hajonneet välissä atomeiksi ja uudet ovat
syntyneet aivan eri atomeista. Kyse ei kuitenkaan ole aivoista, vaan
tietoisuudesta. Kun ihminen kertoo hypnoosissa menneestä elämästä, tämä menneen
elämän ihminen kertoo siitä reaaliajassa. Se siis tapahtuu juuri sillä hetkellä
ja regressiohypnoosi onkin yksi harvoista, ehkä jopa ainoa käytännön esimerkki
modernin fysiikan havainnosta, että kaikki aika on olemassa yhtä aikaa. Samalla
kosketamme kvanttifysiikan kuumaa perunaa eli tietoisuuden käsitettä. Tietoisuus
ei sijaitsekaan aivoissa, vaan ulottuvuudessa, jossa ei ole aikaa eikä
dimensioita.
Oheisen kirjan
kirjoittaja, vuosi sitten kuollut amerikkalainen Dolores Cannon kehitti perinteisestä
hypnoosista oman improvisoidun versionsa. Sen perusidea on se, ettei
hypnotisoija johdattele kohdettaan mitenkään, eikä testaa hypnoosin syvyyttä.
Tietoisuus valitsee, mitä se haluaa näyttää. Somnambulistiset ihmiset vajoavat
niin syvään hypnoosiin, etteivät muista istunnosta mitään. He aistivat hajuja
ja makuja, ja kokevat tunteita. Yksityiskohtien määrä on sitä luokkaa, ettei
kukaan kyseiseen aikakauteen erikoistunut historioitsijakaan pystyisi
kuvailemaan asioita yhtä tarkasti. Tätä tilaa ei kuitenkaan testata mitenkään,
jolloin kohteelle ei tule pelkoa epäonnistumisesta tai tarvetta miellyttää
hypnotisoijaa. Ilman somnambulistakin tilaa ihminen voi nähdä ihmeellisiä asioita,
mutta yksityiskohtaisimmat kertomukset syntyvät ihmisillä, joita on vain 3-4%
populaatiosta.
Skeptikot ajattelevat
tässä kohtaa varmaan, että miten voidaan olla varmoja ilman erityisiä testejä,
ettei kohde tietoisesti kehittele satuja tai Dolores itse keksi niitä
ansaitakseen sillä elantonsa. Regressiohypnoosien kokemuksista on kirjoitettu
monia kirjoja monien kirjoittajien toimesta ja hypnoosissa kerrottuja tarinoita
on tutkittu niiden vahviistamiseksi tai kumoamiseksi. Olen lukenut joistakin
varsin vakuuttavista todisteista, mutta koska en ole niitä itse yrittänyt
verifioida, jätän ne tässä omaan arvoonsa. Sen sijaan Dolores Cannonin kohdalla
olen saanut omakohtaisia vahvistuksia. Tarinoissa vilisee niin historiallisia
kuin tieteellisiäkin yksityiskohtia, joita hypnotisoitu kohde tai kirjailija
itse eivät ole mitenkään voineet tietää ja varsinkaan siihen aikaan, kun kirja
on julkaistu. Oheinen tarina sisältää parikin tällaista detaljia.
Dolores Cannon kehitti
menetelmänsä vuonna 1979 ja teki sen jälkeen sitä työkseen aina kuolemaansa
saakka. Hänen tuhansista ja taas tuhansista asiakkaistaan ympäri maailmaa
löytyi niin monta somnambulistista kohdetta, että hän kirjoitti niistä peräti
18 kirjaa. Oheisen tarinan hypnotisoitava henkilö, parikymppinen Katie oli heti
ensimmäisestä istunnosta lähtien niin poikkeuksellinen, että Dolores päätyi
käyttämään kokonaisen vuoden saman ihmisen kanssa. Oheinen tarina tuli
kuitenkin vastaan vasta 9 kuukauden työskentelyn jälkeen, mikä osoitti, ettei
kyseessä ollut mikään egotrippi. Lopulta tarina Jeesuksen opettajan elämästä
kesti 13 istuntoa ja yli kolme kuukautta. Hypnotisoinnit tapahtuivat 80-luvun
alussa.
Henkilö, joka kertoo
tarinaansa, on nimeltään ”Benzahmare”, mutta sanan kirjoitusasu ja lopulta
lausuminenkin ovat kirjailijan arvauksia. Sanan paino on viimeisellä tavulla ja
se kuulosti vähän samalta kuin Benjamin. Hänen lempinimensä oli kuitenkin
”Suddi”, jonka lausuminen kuulosti pikemminkin sanalta ”Saudi” tai ”Saddi”. Dolores
äänitti kaikki istunnot ja vasta toistaessaan nauhalta ensimmäistä istuntoa hän
tajusi kyseisen henkilön olevan matkalla Nasaretiin, jonka tämä lausui nopeasti
”Nathareth”. Hypnoosissa oleva henkilö ei puhu omaa äidinkieltään, vaan kääntää
mentaalisti sitä inkarnaation kielestä käyttäen hypnotisoidun sanavarastoa päätyen
monesti kömpelöihin ilmaisuihin. Oman kielensä nimet hän kuitenkin lausuu
omalla äidinkielellään.
Keitä olivat essealaiset?
Wikipedian mukaan he mielsivät itsensä ”valon lapsiksi”, mikä on kaiku
”Revelations of the Magi” –kirjasta, jossa Tähtilapsi kutsuu maageja ”valon
lapsiksi”. Wikipedian kuvaus essealaisista on kuitenkin äärimmäisen
pintapuolinen ja suorastaan virheellinen, jos sitä vertaa Suddin kertomuksiin. Ja
vielä kerran haluan varoittaa, että tämän lukeminen vaatii avointa mieltä...
Suddi kertoo heidän
saaneen tietämyksensä Kaloo -nimiseltä ryhmältä. Nämä olivat peräisin lännestä,
kadonneesta sivilisaatiosta, jotka olivat ensin asettuneet Egyptiin. Myöhemmin
hypnoosissa siirryttäessä Suddin kuoleman jälkeiseen henkimaailmaan, hän tietää
paljon enemmän ja sanoo Kaloo –ryhmän tulleen sivilisaatiosta, jota me kutsumme
Atlantikseksi. Se ei ollut sen oikea nimi ja Kaloo oli vain pieni osa sitä
maailmaa, jossa oli monia maita ja hallituksia. Ehkä – ja nyt käytän vapauttani
spekuloida – Kaloo yhdistää Sfinksin, essealaisten profetian ja
zarahustralaiset. Ehkä myös maagien tieteistarinamaista kuvaelmaa auttaa
ymmärtämään Suddin vastaus seuraavaan kysymykseen hänen ollessaan jo vanhempi:
”Oletko sinä tai yhteisösi ollut yhteydessä olentoihin muista maailmoista tai
planeetoilta?” Vastaus oli lyhyt ja ytimekäs: ”Kyllä”.
Suddi kertoo myös
”Tarkkailijoista” (Watchers), joista kokonainen Raamatun ulkopuolelle jätetty
Eenokin (Enoch) kirja ja Qumranin kääreistä löydetty essealaisten oma kirja, ”Jättiläisten
kirja” kertovat. Hänen mukaansa Tarkkailijat ovat valvomassa ihmiskuntaa,
jottemme onnistuisi tuhoamaan kaikkea. Suurimmalla osalla on puhtaat
pyrkimykset, mutta on muunlaisiakin. Suddi käyttää näistä ilmaisua ”ne muut, the
others”. Tarkkailijat tarvitsevat fyysisen kuoren ja he näyttävät enemmän tai
vähemmän ihmisiltä. Joitain on melkein mahdotonta erottaa normaaleista
ihmisistä ja heitä on joukossamme. Mutta kuoret ovat vain kopioita. Nämä
entiteetit ovat korkeammalla tasolla kuin ihmiskunta, mutta eivät kuitenkaan
läheskään yhtä korkealla kuin puhtaan energiatason entiteetit. Tarkkailijat
ovat muista maailmoista, mutta he ovat olleet täällä yhtä kauan kuin täällä on
ollut muistia.
Kun Dolores viimein
pääsee yhteyteen Suddin kanssa, hän pääsee suoraan ensimmäisellä kerralla
todistamaan Bethlehemin tähteä. Suddi on tässä vielä nuori poika ja hän kertoo
olevansa isänsä seurassa ja että he seuraavat tähtiä. Äänessä on kuitenkin
innostusta, ihmetystä ja hämmennystä. Suddi sanoo yhtäkkiä:
”On kaiken alku. Voida
nähdä kaiken itse. Se on kaikki, mitä saatan pyytää. Tietää, että profetia on
täyttymässä.” Yhtäkkiä Suddi läimäyttää kädet yhteen ja sanoo:
”Se on tulossa yhteen
neljästä tänä yönä”.
Ennustuksen mukaan tähdet
nousevat yhteen neljästä kulmasta ja niiden kohdatessa on Hänen syntymänsä
ajankohta. Paikalla oli paljon essealaisia ja he olivat omien sanojensa mukaan
”vuorten odotuspaikalla”.
Oma kommenttini:
Halusin löytää paikan, mikä olisi lähellä Qumrania
ja josta näkyisi Bethlehemiin. ”Kiipesin” Google Earth –ohjelmalla lähimpien
vuorten huipulle, mutta aina näköesteenä oli viereinen huippu. Lopulta löysin paikan,
josta näki sekä Bethlehemiin että Jerusalemiin. Joku oli jopa kiinnittänyt
valokuvan Jerusalemista Google Earthiin siitä paikasta nähtynä, minkä liimasin
oheiseen kuvaan oikealle paikalleen.
Kävi ilmi, että vuoren hebreankielinen nimi, Jabal
Munttar tarkoittaa ”Mt of the Watchman" eli ”Vartiomiehen vuori”. Sen jyrkkä rinne
itäänpäin oli muinaiselta nimeltään Azazel. Kolmas Mooseksen kirja 16: 5-10
kertoo syntipukki-perinteestä. Siinä, jakeessa 8 sanotaan: ” Hän heittäköön
arpaa siitä, kumpi pukeista kuuluu Herralle ja kumpi Asaselille”.
Suomenkielisessä Raamatussa nimestä Asasel on viittaus selitykseen, jossa
lukee: ”Asasel-nimen merkitys on epäselvä. Todennäköisesti se viittaa
henkiolentoon, jonka uskottiin asuvan autiomaassa.” Perinteen mukaan syntipukki
(siis konkreettinen) vietiin Muntarin vuorelle ja heitettiin Azazelin jyrkänteeltä
alas. Sattumaa tai ei, mutta ”Eenokin kirjassa” ja Qumranista löytyneessä ”Jättiläisten
kirjassa” Azazel on kapinallisten enkeleitten (Watchers) johtajan nimi.
Muntar on merkitty edeltävään karttaan punaisella
ympyrällä. Qumranista johti polku Muntarille, eli siellä käynti oli aivan
normaalia.
Yhtäkkiä Suddi sanoo: ”Ei
koskaan villeimmissä unelmissanikaan”! Ääni on melkein kuiskaus.
Dolores pyytää Suddia
kuvailemaan näkyä.
”On kuin itse taivaat
olisivat auenneet ja kaikki valo paistaa päällemme. Se on kuin aurinko
päivällä! Se on niin kirkas. Ne, ne tulevat yhteen. Ne eivät vielä ole
kohdanneet, joten se on suurempi kuin tulee olemaan.
Kommentti: Myös Magit kuvailivat valoa äärimmäisen
kirkkaaksi, mutta silti kukaan muu ei sitä nähnyt.
Hän tekee samaan aikaan
renkaan etusormiensa ja peukaloidensa väliin. Jotain epätavallista oli
tosiaankin tekeillä.
Suddi sanoo: ”Ja on
sanottu, että kun niistä tulee yksi, sillä hetkellä hän vetää ensimmäisen
kerran henkeä”.
D: ”Tiedätkö, missä hän
syntyy”?
S: ”Hän on Betlehemissä.
Se on profetioissa.”
D: ”Miten ihmiset
ympärilläsi reagoivat”?
S: ”He ovat
riemuissaan...Kaikki ovat poissa tolaltaan. Riemu ja meitä ympäröivä energia on
täyttänyt kaikki. On kuin koko maailma pidättäisi hengitystään”. Suddin ääni vapisee.
Pienen tauon jälkeen
Dolores kysyy: ”Mitä aiotte tehdä? Aiotteko yrittää löytää Messiaan”?
S: ”Emme. Heidän tulee
löytää heidät”.
D: ”Kertovatko profetiat,
ketkä hänet löytävät”?
S: ”Sanotaan, että toiset
löytävät hänet ja sitten he lähtevät.”
D: ”Ette siis lähde Bethlehemiin
etsimään häntä”?
S: ”Emme. Pian on tulossa
pimeitä vuosia. Silloin hän tulee luoksemme. Olemme valmistautuneet siihen”.
D: ”Se on siis
profetioissa, että hän tulee luoksenne”?
S: ”Kyllä, se on
tiedossa”.
D: ”Oppiiko hän teiltä”?
S: ”Se ei niinkään ole,
että hän oppisi meiltä, vaan herättää siihen, mitä on sisällään”.
D: ”Ja te kykenette
siihen”?
S: ”Voimme vain yrittää”.
Dolores kysyy
vuodenajasta...
S: ”On vuoden alku...
Uusi vuosi on juuri mennyt”.
D: ”Mikä Herodin vuosi
nyt on”?
S: ”On 27s, luulen.”
Kommentti: Josephuksen mukaan Herod nimitettiin
juutalaisten kuninkaaksi Calvinuksen ja Pollion konsuliuden aikaan eli 40 eaa.
=> vuosi 13 eaa. Tämä on yksi esimerkki pienistä detaljeista, jotka osuvat
hämmästyttävästi oikeaan, vaikkei tietoa niistä ole missään kirjoissa tai edes
Internetissä. Oli jopa vuoden alku...
Kun Suddi on hiljaa,
Dolores kysyy uudestaan tähdestä. Suddi vastaa turhautuneella äänellä:
”Etkö näe sitä? Se on
niin kaunis”!
Sitten tullaan h-hetkeen:
S: ”Siellä on säde... se
on kuin häntä. Se tulee alas kaikessa valossaan. Se on kuin fokus, joka putoaa
suoraan tähdestä. On sanottu, että tuossa valossa hän syntyy (tai hänet
kannetaan. Dolores ei kuule selvästi, sanooko born vai bore).
Kommentti: Muistuttaa erittäin paljon maagien
kuvausta. Tämä kirja ilmestyi 1992 eli paljon ennen ”The Star of the Magi” –kirjan
englanninkielistä käännöstä.
D: ”Onko se nyt kirkkaampi,
kun kaikki ovat yhdessä”?
S: ”On kuin kaikki valo
olisi keskitetty – ei enää hajallaan vaan tarkka piste. Sen kirkkaus on
suunnilleen sama kuin isolla täysikuulla”.
Dolores oli kysymässä
lisää, kun huomasi Katien huulten liikkuvan kuin rukoillessa.
D: ”Voit sanoa sen
ääneen. Haluaisimme jakaa hetken kanssasi”.
Suddi sanoo empaattisella
äänellä: ”Ei, kertoisinko sieluni muille? Kerron sieluni Jahvelle”.
Lopuksi Dolores kysyy
yllättävän kysymyksen:
”Onko myös Elias tullut
uudelleen?”
S: ”Hän on myös syntynyt.
Se oli muutama kuukausi sitten. Tunnemme hänen isänsä, sillä hän on yksi
meistä”.
Matteuksen evankeliumi
11:14 ”ja uskokaa tai älkää, juuri hän
on Elia, jonka oli määrä tulla.” Jeesus puhui Johannes Kastajasta.
Tältä paikalta essealaiset katselivat Bethlehemiin 6.1.13 eaa. klo. 18:30
jälkeen...
Kiinnostavaa kerrontaa. Sellaisista asioista, joista en juuri ole aiemmin edes kuullut.
ReplyDeleteArto Lauri 236. War lock, Sotalukko
https://www.youtube.com/watch?v=KXFCItwjSlI
-----------------
Arto Lauri 236. Green Stomach Illuminati
https://www.youtube.com/watch?v=duCOTagqyhs
--------------------
Erittäin mielenkiintoista. kiitos! Hyvää Jeesuksen syntymäpäivää kaikille. T. Esa
ReplyDelete