Osassa 2 ilmitullut ruusuristiläisyyden
ja varsinkin alkuperäisen vapaamuurariuden yhteys alkemiaan voi tulla
yllätyksenä monille, eikä yhtään sen vähempää nykypäivän vapaamuurareille.
Royal Societyn alkuperäisistä jäsenistä Sir Robert Moray ja Elias Ashmole
olivat vapaamuurareita, kun taas Robert Boyle ilmeisesti ruusuristiläinen. Nämä
kaksi järjestöä olivat lähes yhtä, kuten Edinbourgh’ssä vuonna 1638 julkaistu runonpätkä paljastaa: ”For we be brethen of
the Rosie Crosse; We have the Mason Word and the second sight”.
Kun alkemia oli
keskiajalla katolisen kirkon kiellossa, Skotlannissa se oli peräti valtion
kustantamaa toimintaa kuningas Jaakko IV:n (1488-1513) ajoista lähtien. Kysymys
kuuluukin, mistä alkemia tuli Skotlantiin ja samalla tulee kysytyksi, miten
ruusuristiläisyys ja vapaamuurarius tulivat Skotlantiin? Rosslynin kappelin
lounaiskulmassa on kohokuva n. vuodelta 1450, joka kiistämättä muistuttaa
erittäin paljon vapaamuurareista. Sen sijaan kappelista löytyvä temppeliritarien
sinetin kahta ratsastajaa yhden hevosen selässä vastaava kohokuva ei hyvällä
tahdollakaan muistuta sinetin symbolia. Voiko silti yhteys temppeliritareihin
olla olemassa?
Solomonin temppelin sotilaat
Ranskan kuningas Filip IV
vangitutti yhteistyössä Paavi Klemens V:n kanssa kaikki kiinnisaadut Ranskan
temppeliritarit samana päivänä, perjantaina 13. lokakuuta vuonna 1307. Myöhemmin
paavi laajensi pidätykset koskemaan kaikkia temppeliritareita koko
kristikunnassa. Ranskassa Filip takavarikoi kaiken temppeliritareiden
omaisuuden valtiolle, kun muualla se siirrettiin muille veljeskunnille.
Omaisuus osoittautui kuitenkin huomattavasti oletettua pienemmäksi, eikä mitään
salaisuuksia tai mystisiä aarteita löytynyt.
Kuulusteluissa ritari Jean
de Châlon paljasti, että pidätyksistä oli saatu ennakkovaroitus ja La Rochellen
satamasta oli poistunut ajoissa 18 aluksen laivasto Pariisin preseptori Gerard
de Villiers’n johdolla. Salassa pidettäväksi tarkoitettu pidätysmääräys oli
annettu jo 14.9, joten aikaa valmistautumiseen oli ollut riittävästi. Lopulta
vain 620 ritaria pidätettiin Ranskassa, vaikka heitä oli arviolta ollut yli
3000. Taistelu kuningasta vastaan ei ollut vaihtoehto, sillä he olivat tehneet
kruunulle uskollisuusvalan. Jäljelle jääneet uhrautuivat muiden puolesta, jotta
pakoa ei oltaisi havaittu.
Skotlanti oli oivallinen
kohde hävittää jäljet Ranskan kuninkaalta ja paavilta. Skotlannin kuningas
Robert the Bruce oli juuri erotettu katolisen kirkon yhteydestä vuonna 1306.
Ranskan kuninkaan tyttären puoliso, Englannin kuningas Edward II oli sodassa Brucea vastaan, joten
Brucella ei ollut esteitä suojella temppeliritareita. Vuonna 1306 Bruce oli
hävinnyt taistelun Englannin joukkoja vastaan menettäen koko armeijansa, mutta
onnistunut pakenemaan. Seuraavana vuonna hän oli kuitenkin palannut ja
koottuaan pienet joukot onnistunut lyömään Englannin joukot Loudoun kukkulan
taistelussa, mikä aloitti sarjan voitokkaita taisteluita Englantia vastaan
kohti Skotlannin itsenäisyyttä. Englannin kuningas Edvard I oli myös juuri
kuollut kaksi kuukautta Loudoun jälkeen, joten Bruce saattoi keskittyä
skotlantilaisiin vastustajiinsa. Alle tuhannen kokemattoman miehen armeija
tarvitsi vahvistuksia, joten Bruce oli varmasti enemmän kuin halukas ottamaan vastaan
ryhmän kokeneita temppeliritareita.
Tulevissa taisteluissa
Englantia vastaan Brucen joukot olivat niin ylivoimaisia mies- ja
varustealivoimastaan huolimatta, että on esitetty epäilyjä temppeliritarien
panoksesta taisteluissa. Mitään historiallisia näyttöjä siitä ei kuitenkaan ole ja
toisaalta temppeliritarit halusivat kadota maan alle, joten kovin näkyvää
roolia heillä ei ole voinut olla. Kouluttajina ja sotilasneuvonantajina heillä
on silti voinut olla isokin rooli. Mutta onko mitään näyttöä siitä, että temppeliritarit
olisivat istuttaneet järjestönsä siemenen Skotlantiin? Kun Robert the Bruce
kuoli sairauden murtamana 1329, hänen toiveensa mukaisesti sydän irroitettiin
rinnasta ja säilöttiin hopeiseen rasiaan. Runoilija ja kirkonmies John Barbourin mukaan
Bruce halusi sydämensä vietävän taisteluun Jumalan vihollisia vastaan merkkinä
hänen toteutumattomasti toiveestaan lähteä ristiretkelle. Skotlantilainen
ritari ja Brucen hyvä ystävä Sir James Douglas otti rasian kaulaansa ja lähti
laivalla seitsemän muun ritarin, aseenkantajien ja apulaisten kanssa kohti
Pyhää maata. Yksi seitsemästä muusta ritarista oli Sir William de St. Clair
Rosslinista (Sir William Sinclair), jonka suvun jälkeläisistä jaarli William
Sinclair rakennutti Rosslynin kappelin 130 vuotta nimikaimansa kuoleman
jälkeen. Brucen sydän ei koskaan päässyt Jerusalemiin saakka, mutta päätyi lopulta
taisteluun muslimeja vastaan skottiritarien pysähdyttyä auttamaan Espanjan
kuningasta taistelussa maureja vastaan. Sekä Douglas että Sinclair kaatuivat,
mutta Brucen sydän palasi kotimaahan hänen kuolintoiveensa mukaisesti.
Temppeliritarien aarteet
Temppeliritarit tulivat
viimeistään tutuksi suurelle yleisölle Dan Brownin romaanista ’Da Vinci –koodi’ (2003), jossa
temppeliritarien salainen aarre oli ”Pyhä Graal”. Siinä kyseessä oli Jeesuksen
jälkeläisten sukupuu, jota kirjan faktaksi väittämä salaperäinen ”Siionin
veljeskunta” suojeli. Idean Brown kopioi jo vuonna 1982 ilmestyneestä, itseään
fakta-teoksena mainostaneesta ’Pyhä veri,
pyhä Graal’ –kirjasta. Todellisuudessa molempien kirjojen kirjoittajat
olivat uskoneet pahemman sortin huijaukseen, jossa faktat paljastuivat
suorastaan huvittaviksi väärennöksiksi.
Graal esiintyy kuitenkin
jo ristiretkien aikaan kirjoitetussa, keskenjääneessä Chrétien de Troyes’n
rakkausromaanissa ’Perceval, le Conte du
Graal’ (1190), jossa se on ihmeellinen muttei kuitenkaan pyhä tarjotin,
jota käytettiin pidoissa. Myöhemmin Graalia on teorisoitu maljaksi eri
tarkoituksissa, kuten esimerkiksi Jeesuksen tarjoiluastiaksi viimeisellä
ehtoollisella tai maljaksi, johon Joosef Ariamatilainen otti talteen Jeesuksen ristillä
haavasta vuotaneen veren. Epätavallisia teorioita kirjoittava Graham Hancock on
väittänyt sen olevan peitekoodi ”Liitonarkille”.
Toisaalta useat
kirjoittajat ja teoreetikot ovat esittäneet temppeliritareiden tärkeimmäksi
aarteeksi juuri ”Liitonarkin”. Ottamatta kantaa siihen, saattoivatko
temppeliritarit löytää sen ristiretkillään, en kuitenkaan usko sellaista
siirretyn Skotlantiin. Merimatka oli aivan liian riskialtis, kiinnijäämisen
riski suuri, eikä Robert the Brucen luotettavuudesta tai vallassapysymisestä ollut
takeita. Sellainen olisi kätketty alunperinkin niin hyvin, etteivät tulevat
sukupolvetkaan sitä löytäisi sattumalta tai etsimälläkään. Mutta niin ”Graalin
malja” kuin ”Liitonarkkikin” liittyvät yllättäen, omilla tavoillaan alkemiaan
ja sitä kautta temppeliritareihin.
Löysivätpä
temppeliritarit aarteita tai eivät, ainakin he toivat Eurooppaan täysin
mullistavan arkkitehtuurin ja pankkijärjestelmän, joista jälkimmäinen
viimeistään teki heistä upporikkaita. Arkkitehtuurin avulla he rakensivat
mahtavia katedraaleja ympäri Eurooppaa kestämään tuhansia vuosia, jotka
mahtavuudessaan ihmetyttävät nykyajankin ihmisiä. Ehkä merkittävin kaikista on
Chartresin katedraali 80 km Pariisista, joka poikkeaa yhdessä suhteessa
kaikista muista: sen alle ei ole haudattu yhtään kuningasta tai kirkonmiestä.
Ranskassa oli lukuisia
rakentajakiltoja, eikä liene sattumaa, että se, joka rakensi Chartresin
katedraalin, oli nimeltään ’Solomonin
lapset’.
Chartresissa on myös
runsaasti alkemistisiä symboleja, joista kuuluisin on labyrintti. Aiheemme kannalta
merkittävin on kuitenkin patsas pohjoisen sisäänkäynnin yläpuolella,
ruusuikkunan alla. Siinä pappi ja Saalemin kuningas Melkisedek pitelee Graalin
Maljaa, jossa on Viisauden Kivi. Mutta kuten temppeliritarien symbolien
kohdalla yleensäkin, niihin sisältyy enemmän kuin silmät paljastavat – tämän pienen
yksityiskohdan tapauksessa tavallista enemmän. Itse asiassa se johtaa koko nykysivilisaatiomme
juurille ja luultavasti juuri sen tiedon äärelle, joka ehkä on pakottanut
heidät uudelleenarvioimaan ristiretkien tarkoituksen – tiedon, jonka paljastaminen
olisi vienyt varmuudella roviolle. Nykyään
tuomio ei olisi yhtä ankara, mutta yhä tänä päivänä asia on aivan yhtä arka.
Temppeliritarit etsivät aarretta ja saivat sivutuotteena jotain muutakin, aivan
kuten me etsiessämme eksoottista ainetta.
Melkisedek, Graalin Malja ja Viisasten Kivi
Chartretissa
Melkisedek ja Graalin Malja Rosslynissä
Mutta onko tyhjä malja
vihje jostain?